Lab9 Education #CodeWeek
Logo Lab9
Logo Lab9
Logo Lab9
Logo Lab9

Iedereen kan programmeren!

 

Ook jij samen met jouw leerlingen. Of ze nu 4 jaar, 10 jaar, 12 jaar of 16 jaar zijn. Ga de uitdaging aan en organiseer één van deze activiteiten in jouw klas of school.

 

Bovendien maak je kans op één van de 3 hoofdprijzen!

BannerImage-Opdracht1-Clips-indent.jpg

Uitdaging 1: Structuurkaarten

Moeilijkheid : ● ◦ ◦ Doelgroep: vanaf 3 jaar 

Al vanaf de kleuterklas leren we heel wat routines en structuur aan bij leerlingen. Vaste patronen keren dagelijks terug en moeten in de juiste volgorde worden uitgevoerd.

 

Opdracht: Open Keynote en maak voor iedere stap uit een zelf gekozen routine een slide. Wees creatief en maak gebruik van de vormen en tekenmogelijkheden. Exporteer de slides als afbeelding (en print ze eventueel af).

 

Shuffle de afbeeldingen en laat de kinderen de afbeeldingen in de juiste volgorde leggen. Maak een video in Clips waarbij elke afbeelding een deeltje is. Leerlingen verwoorden met audio hun denken. 

BannerImage-Opdracht2-RobotLabyrint-indent.jpg

Uitdaging 2: Robotlabyrint

Moeilijkheid : ● ◦ ◦ Doelgroep: vanaf 6 jaar 

Code kan gebruikt worden om robots aan te sturen. Op die manier wordt de code ook onmiddellijk zichtbaar voor de leerlingen. Daag ze uit met jouw eigen labyrint.

 

Opdracht: Maak zelf een doolhof of labyrint. Gebruik de materialen rondom je, bijvoorbeeld een schoenendoos, karton en tape. Bepaal de start- en eindpositie.

 

Kies een robot (bijvoorbeeld: Sphero mini, DJI Tello Drone, …). Laat jouw robot de weg afleggen in jouw eigen labyrint. Wie kan er in jouw klas de meest efficiënte code maken? 

BannerImage-Opdracht3-SwiftPlayground-indent.jpg

Uitdaging 3: Foto's met ogen

Moeilijkheid : ● ● ◦ Doelgroep: vanaf 10 jaar 

Met Augmented Reality kun je objecten toevoegen aan de realiteit. Code kan bepalen wanneer je die objecten ziet en wat er precies aan informatie gegeven wordt.

 

Opdracht: Download op je iPad de app Playgrounds. Kies bij Meer playgrounds voor Toon alles en download Augmented reality. Doorloop de volledige playground en kijk hoe je objecten kan toevoegen tot de realiteit. Je maakt kennis met verschillende programmeerconcepten zoals typen, variabelen, handlers, … Maak met je klas een ludieke foto door elementen via code en AR toe te voegen. 

BannerImage-Opdracht4-ShortCuts-indent.jpg

Uitdaging 4: Jouw routines

Moeilijkheid : ● ● ◦ Doelgroep: vanaf 12 jaar 

Niet alleen kleuters hebben vaste structuren nodig. Iedereen voert regelmatig een zelfde reeks handelingen na elkaar uit. Met code kun je die handelingen automatiseren. Maak ook jouw leven eenvoudiger met een eigen opdracht (shortcut).

 

Opdracht: Welke opeenvolging van handelingen voer jij regelmatig uit met je iPad? Zijn deze handelingen gelinkt aan een tijdstip, een plaats of een specifiek moment?

 

Open de app Opdrachten (Shortcuts) en probeer aan de hand van één opdracht verschillende handelingen na elkaar te laten uitvoeren. 

BannerImage-Opdracht5-AugumentReality-indent.jpg

Uitdaging 5: Creëer met AR

Moeilijkheid : ● ● ● Doelgroep: vanaf 12 jaar 

Met Augmented Reality kan je de wereld verkennen, ook al is die in realiteit ver weg. Je kunt je ook verdiepen in wat er achter een fenomeen schuilt. Het wordt helemaal te gek als je zelf begint met creëren en zo nieuwe inhoud ontdekt.

 

Opdracht: Download de gratis app Reality Composer. Creëer jouw eigen AR-wereld. Plaats bijvoorbeeld jouw Memoji in de wereld. Wanneer je met je iPad in de buurt komt van jouw Memoji laat je audio horen en verschijnen andere objecten die meer vertellen over jou. Neem ons mee in jouw wereld! 

Registreer, Deel en Win

 

Registreer je klas via onderstaand formulier en zet je activiteit op de kaart van #CodeWeek. Deel je uitwerking met het team van Lab9 Education en maak kans op fantastische prijzen.

PriceVisual-Edu-codeweek2.png

De #CodeWeek prijzenpot

Tot 27 oktober kan je de uitwerking van je klas indienen. Deel met een leuke video de uitwerking met het team van Lab9 Education (education@lab9.be) en maak kans op onderstaande prijzen: 

  • 1ste plaats: Pedagogisch didactische nascholing door een Apple professional Learning Specialist + 2 EDU-robots ter waarde van €300
  • 2de plaats: Pedagogisch didactische nascholing door een Apple professional Learning Specialist
  • 3de plaats: 1 EDU-robot ter waarde van €150
icon-lamp.png

Wat is een APLS?
Wat kan deze persoon voor je school betekenen?

Apple Professional Learning Specialists. Nadat leerkrachten via het Apple Teacher-programma de basisvaardigheden hebben geleerd en in hun lespraktijk hebben geïntegreerd, kunnen ze zich met de hulp van Apple Professional Learning Specialists gaan richten op innovatie. Deze Specialists reiken leerkrachten wetenschappelijk onderbouwde lesmethoden aan, zodat ze het leertraject verder kunnen verrijken met technologie.

Registreer voor de #CodeWeek

Keuze uitdaging