Codeweek is de perfecte gelegenheid om kennis te maken met programmeren. Door te leren programmeren, doen leerlingen essentiële vaardigheden op waarmee ze iets kunnen betekenen voor de wereld. Apple heeft de Swift Playgrounds-app gemaakt om leerlingen van hun eerste regel code naar hun eerste app te leiden.
Als leerkracht kan je de docentenhandleiding ‘Over jou’ downloaden voor een geweldig startersproject dat leerlingen helpt hun eerste apps in Swift Playgrounds te programmeren. Download Swift Playgrounds gratis voor iPad en Mac om vandaag nog te beginnen met leren.
De uitdagingen van Lab9
Moeilijkheid : ● ◦ ◦ Doelgroep: vanaf 3 jaar
Opdracht: In de kleuterklas worden heel wat handelingen en routines aangeleerd. Maak een interactieve Keynote die door de kleuters kan worden gebruikt om de stappen in de routines te ordenen. Of geef de kalender met de dagen van de week een extra touch door te werken met Interactive koppelingen. Leer meer over interactive koppelingen in het AppleTeacher Center.
Moeilijkheid : ● ● ◦ Doelgroep: vanaf 8 jaar
Opdracht: Laat leerlingen een eigen Memoji maken. Bezorg hen een naam van een functie en laats ze de juiste uitdrukking van de Memoji weergeven.
Bijvoorbeeld Knipoog().
Door gebruik te maken van deze pseudocode leer je leerlingen begrijpen dat de naam van Functies duidelijk moet zijn.
Daarna kun je een reeks codes geven. De Memoji wijzigt, telkens er een nieuwe lijn van de code wordt uitgevoerd. Het geheel van uitgevoerde codes kan worden geëxporteerd als geanimeerde afbeelding.
Gebruik je Memoji ook bij herhalingsstructuren en voorwaardelijke structuren. Denk hier bij aan animaties, acties en herhaling van filmpjes.
Moeilijkheid : ● ● ◦ Doelgroep: vanaf 3 jaar
Opdracht: Maak een plattegrond van jouw school, jouw omgeving, een park, … en duid er verschillende knooppunten op aan en zorg voor een aantal hindernissen. Open in Swift een leeg beginpunt en schrijf code zodat zowel het knooppunt om te starten als om te eindigen bepaald wordt.
Laat jouw robot (zoals Sphero mini, Bolt, Tello Drone, …) navigeren van punt A naar punt B door gebruik te maken van code (in de daarvoor voorzien Playgrounds van de ontwikkelaars, of in hun eigen app).
Moeilijkheid : ● ● ● Doelgroep: vanaf 3 jaar
Opdracht:Emoji’s worden vaak gebruikt en die kun je ook gebruiken als uitvoer of karakter. Bouw met je leerlingen in een aantal stappen op hoe je uit een set van emoji’s een willekeurige emoji kan laten uitvoeren. En breng het een stapje verder. Wat als de leerling moet raden welke Emoji er zal worden uitgevoerd.
Open in Swift een leeg beginpunt en schrijf de code en laat ze uitvoeren. Deel de stappen van het leerproces en verras ons met de uitdaging die jij aan jouw leerlingen bezorgt.
Tip: maak gebruik van arrays in Swift.
Moeilijkheid : ● ● ● Doelgroep: vanaf 3 jaar
Opdracht: Reality Composer is een gratis app die je kunt downloaden op jouw iPad. Daar kun je zelf jouw AR-ervaring creëren. Maar naast het toevoegen van objecten tot een bestaande realiteit. Kun je ook gedragingen, triggerse n taken koppelen: Laat geluid afspelen als je een object aanraakt, zorg dat objecten verdwijnen of plot te voorschijn komen. Benieuwd wat jij allemaal laat gebeuren in jouw AR-ervaring.
Wat is een APLS?
Wat kan deze persoon voor je school betekenen?
Apple Professional Learning Specialists. Nadat leerkrachten via het Apple Teacher-programma de basisvaardigheden hebben geleerd en in hun lespraktijk hebben geïntegreerd, kunnen ze zich met de hulp van Apple Professional Learning Specialists gaan richten op innovatie. Deze Specialists reiken leerkrachten wetenschappelijk onderbouwde lesmethoden aan, zodat ze het leertraject verder kunnen verrijken met technologie.