Nieuws - Bedrijven
20 December 2019
iPad-as-a-service helpt bouwwerf digitaliseren
Waar de opvolging van het bouwproces op de werf traditioneel gepaard gaat met een papierslag, heeft Lab9 de iPad-as-a-service gelanceerd: een totaaloplossing met tablets, apps en ondersteuning voor een vast maandtarief vanaf 1 euro per dag. “We omarmen elke kans om efficiënter en wendbaarder te werken”, zegt Micha Albertijn van Matexi. De meeste bouwbedrijven gebruiken op de werf papieren versies van plannen, documenten en certificaten. “Onze medewerkers trekken met afgedrukte projectfolders richting klanten en bouwpartners”, legt Micha Albertijn, manager Process & Technology Services bij buurtontwikkelaar Matexi, uit.
“Die aanpak brengt beperkingen met zich mee, onder meer op het vlak van de beschikbaarheid en deelbaarheid van informatie. Hoe goed je ook voorbereid bent, gesprekken op een werf vallen vooraf moeilijk tot in de details te plannen. Regelmatig komt er een extra element op tafel, waarvan je de documenten niet bij de hand hebt. Zowel voor onze eigen medewerkers als op het vlak van klantenservice zijn we daarom gebaat bij een meer gedigitaliseerde oplossing.”
Serviceluik geeft doorslag
Samen met Apple reikt Lab9 de bouw- en installatiesector een betaalbare, mobiele totaaloplossing aan, inclusief de juiste cloudplatformen. Een aantal sectorspecifieke apps, service en support zijn inbegrepen. Elke iPad is uitgerust met een hoes die beschermt tegen stof, vocht en schokken. Een verzekering tegen ongevallen en diefstal, en een omruilservice tegen de volgende werkdag behoren eveneens tot het pakket. Lab9 configureert en beheert de toestellen en applicaties. De reseller beroept zich op een eigen technische dienst voor de netwerk-, beveiligings- en cloudinfrastructuur. “In het serviceluik zit de grote meerwaarde, vooral in de ontzorging”, meent Micha Albertijn. “We hoeven ons niet om de werking van de toestellen te bekommeren, wat meer ruimte biedt om ons op onze kernactiviteiten toe te spitsen.”
Nood aan personalisatie
Ruim een jaar na de ingebruikname organiseerden Matexi en Lab9 een interne feedbacksessie. “Die workshop leerde ons dat iPad-as-a-service een grote meerwaarde biedt, maar dat de interne implementatie om enige bijsturing vroeg”, gaat Albertijn verder. “Initieel opteerden we ervoor om enkele toestellen per kantoor te voorzien, maar we stelden vast dat het onze medewerkers ontbrak aan eigen tools, zoals een kalender, mailbox en notablok. Het beperkte aantal toestellen bracht ook organisatorische uitdagingen met zich mee, aangezien mede-werkers speciaal een ommetje moesten maken om hun iPad op te pikken. We beslisten om het aantal toestellen op te krikken en de kaart van de personalisatie te trekken. Als onderneming vinden we het belangrijk om alle hordes weg te nemen die beletten klantgericht en efficiënt te werken. iPad-as-a-ser-vice draagt daar zeker toe bij.”
© Kurt Deman - Data News