Lab9 ging van kleine Apple-speler naar grootste APR van België: meer dan 50% groei in 2022
Logo Lab9

Persbericht - Apple

13 Maart 2023

Lab9 ging van kleine Apple-speler naar grootste APR van België: meer dan 50% groei in 2022

Foto Geert Coolman persbericht omzetcijfers 2023

Voor Lab9 Group, met B2B-speler Lab9 Pro en B2C-retailer Lab9 Stores, was 2022 het beste jaar ooit. De groep realiseerde een EBITDA van € 5,5 miljoen. De bedrijvengroep is, mede dankzij de overname van 15 Switch-winkels via zijn B2C-poot Lab9 Stores, uitgegroeid tot de grootste Apple-speler van ons land. Lab9 Group kende een totale groei van zo’n 53,25% in 2022 naar € 118 miljoen omzet. In 2023 wil Lab9 Group verder groeien.

Een algemene groei van meer dan 50% in 2022, een jaar waarin Lab9 Stores 15 winkels toevoegde aan zijn bestaande portfolio van 11 winkels. Deze overname zorgde ervoor dat Lab9 Stores van kleine Apple-speler met twee winkels in 2009, de grootste APR van België werd met 26 winkels in 2022. Daarnaast heeft Lab9 ongeveer € 4 miljoen geïnvesteerd in de stockbevoorrading van Lab9 Stores en € 1,1 miljoen in Lab9 Pro. Deze laatste investering diende voornamelijk om de infrastructuur en logistieke processen te verbeteren, een nieuwe showroom en trainingslokalen te creëren, en 13 extra laadpalen bij zijn hoofdkantoor te Kortrijk te plaatsen.

 

2022 in cijfers

De volledige Lab9 Group groeide van € 77 miljoen omzet in 2021 naar € 118 miljoen omzet in 2022. Lab9 kende een algemene groei, alle activiteiten groeiden met andere woorden:

  • Lab9 Pro behaalde in 2022 een omzet van € 50 miljoen, of een groei van 28% tegenover 2021. Toen bedroeg de omzet € 39 miljoen. Deze groei realiseerde Lab9 Pro met in totaal 71 medewerkers.
  • Lab9 Stores kende een omzetstijging van bijna 79% in vergelijking met 2021. De omzet kwam daarmee op € 68 miljoen voor 2022. Ondertussen zijn er 26 Lab9-winkels waarvan 18 in Vlaanderen, 2 in Brussel en 6 in Wallonië. Eind 2022 telde Lab9 Stores 159 medewerkers.

De overname van 15 extra winkels in juni 2022 zorgde voor een omzetbijdrage van € 23.820.000 op 7 maanden tijd.

 

‘We zijn zeer tevreden met dit fantastische resultaat’, verklaart Geert Coolman, CEO van Lab9 Group, met trots. ‘We hadden nooit durven dromen dat we op een jaar tijd zouden staan waar we nu staan. Dit resultaat is enerzijds te danken aan de overname van 15 vroegere Switch-winkels. We hebben heel veel tijd geïnvesteerd in het herstel van het vertrouwen van klanten om hen te laten kennismaken met onze kwaliteitsvolle dienstverlening in een optimale Apple-omgeving. Deze winkels hebben niet enkel gezorgd voor een financiële groei binnen ons bedrijf, maar hebben ook op vlak van onze naamsbekendheid in België een positieve bijdrage geleverd. Hierdoor is ons naamsbekendheid zowel bij Lab9 Pro als bij Lab9 Stores extra toegenomen in 2022.’

 

De referentie Apple Premium Reseller in België

Dankzij de overname, groeide Lab9 van een kleine Apple-speler met twee winkels naar de grootste APR van België met 26 winkels.

 

‘Dit jaar bestaat Lab9 precies 30 jaar. We zijn altijd heel nuchter gebleven en hebben het bedrijf beheerd als een goede huisvader. Uiteraard hebben we altijd uitgekeken voor opportuniteiten en hebben we de kansen gegrepen die zich voordeden. In de afgelopen 25 jaar hebben we vooral gebouwd aan de funderingen van het bedrijf. Een goede basis is namelijk cruciaal voor (latere) groei. Het is pas vanaf 2018, 5 jaar geleden, dat we in een stroomversnelling zijn gekomen door de overname van CAMi in Luik en Brussel. Hierna volgden ook de overname van Xpert-IT in 2019 en die van een aantal Switch-winkels in 2022. Ook nu blijven we de focus leggen op groei en willen we ons digitaal verhaal verder uitbouwen’, licht Coolman toe.  

 

‘We vinden het belangrijk dat iedereen mee is met de digitale sneltrein. Daarom willen we de opleidingen en diensten in onze winkels nog meer in de kijker zetten. Deze opleidingen brengen de kennis over Apple-toestellen, het gebruik van verschillende apps en digitalisering op een begrijpbare manier bij. Zo kunnen we meer mensen meenemen in deze digitale eeuw’, aldus nog Coolman.

 

Verwachtingen en uitdagingen voor 2023

Lab9 wil zijn groei in 2023 verderzetten.

 

Aan de ene kant hebben er veel consumenten loonsopslag gehad, met de indexering, maar aan de andere kant holt de inflatie het besteedbare inkomen uit. Op dit moment zien we wel geen grote verschillen in het koopgedrag van consumenten. Apple doet het eerder goed, wereldwijd en ook bij ons. We zien wel een algemene dalende interesse in personal computers. Dit merken we ook op bij de verkoop van Macs. De oorzaak hiervoor? Tijdens de coronaperiode zijn er veel computers aangekocht om iedereen van thuis uit een ideale werkomgeving te bieden. Door de sterke groei in verkoop van computers tijdens die periode is de vraag naar dit toestel nu gedaald. Daarom zien wij de verkoop van Macs als een uitdaging voor 2023, ondanks het feit dat het marktaandeel van Apple groeit’, concludeert Coolman.

 

Lab9 is op dit moment nog op zoek naar een 10-tal medewerkers om het team van Lab9 Pro te komen versterken. Voor de Lab9 Stores worden er nog een 20-tal medewerkers ter versterking gezocht.

 

Grafiek van de omzetgroei van Lab9 Group sinds de oprichting

 

© PR-bureau Luna voor Lab9 Pro -