Apple onthult gloednieuwe Mac Studio en Studio Display

8 Maart 2022

Apple onthult gloednieuwe Mac Studio en Studio Display

SQ-MacStudio2021_500x0_500x0_500x0

Vandaag heeft Apple Mac Studio en Studio Display geïntroduceerd, een gloednieuwe Mac-desktop en display die gebruikers alles bieden wat ze nodig hebben om de studio van hun dromen te bouwen.

Mac Studio met M1 Max en de nieuwe M1 Ultra is ongekend snel en biedt uitgebreide aansluitmogelijkheden in een ongelooflijk compact ontwerp.

Studio Display heeft een groot 27-inch 5K Retina-beeldscherm, een geavanceerde camera met Middelpunt en fantastische hifi-audio.

Mac Studio, een doorbraak op het gebied van personal computers, draait op M1 Max en de nieuwe M1 Ultra, de krachtigste chip ter wereld voor een personal computer. Nog nooit was er een zo snelle computer met zo uitgebreide aansluitmogelijkheden en zulke compleet nieuwe functies, allemaal in een ongelooflijk compact design waarmee gebruikers op hun bureau alles binnen handbereik hebben. Met Mac Studio kunnen gebruikers dingen doen die op elke andere desktopcomputer onmogelijk zijn, zoals enorme 3D-omgevingen renderen en 18 streams ProRes-video afspelen.

Studio Display, de perfecte aanvulling op Mac Studio, matcht mooi bij elke Mac. Het heeft een groot 27-inch 5K Retina-display, een 12‑MP ultragroothoekcamera met Middelpunt en een hifi-systeem met zes speakers en ruimtelijke audio. Samen toveren Mac Studio en Studio Display elke werkplek om in een paradijs voor creatievelingen. Het zijn de nieuwste toevoegingen aan de krachtigste Mac-serie ooit. Ze zijn vanaf vandaag te bestellen en worden vanaf vrijdag 18 maart bij klanten bezorgd.

“We zijn enorm enthousiast over Mac Studio en Studio Display, een geheel nieuwe Mac-desktop en display”, aldus Greg Joswiak, Senior Vice President Worldwide Marketing bij Apple. “Mac Studio luidt een nieuw tijdperk in voor de desktopcomputer. Hij draait op M1 Max of M1 Ultra en is ongelooflijk snel, heeft uitgebreide aansluitmogelijkheden en een compact design waarmee gebruikers alles binnen handbereik hebben. En Studio Display, met zijn schitterende 5K Retina-scherm en de beste combinatie van camera en audio in een desktopdisplay ooit, vormt absoluut een klasse apart.”

Mac Studio

Mac Studio biedt nog meer mogelijkheden aan gebruikers die de grenzen van hun creativiteit willen oprekken: revolutionaire prestaties, een breed scala aan aansluitmogelijkheden voor randapparatuur en een modulair systeem waarmee gebruikers de perfecte configuratie kunnen samenstellen.

Revolutionair desktopontwerp aangedreven door Apple silicon

Dankzij de kracht en efficiëntie van Apple silicon verlegt Mac Studio de grenzen van wat een high-end desktopcomputer kan doen. Elk element in Mac Studio is ontworpen om M1 Max en M1 Ultra optimaal te laten presteren. Het resultaat: ongekende kracht en mogelijkheden in een apparaat dat gewoon op je bureau past.

Mac Studio, gemaakt van één aluminiumextrusie, heeft een oppervlakte van slechts 40 cm² en een hoogte van nog geen 10 cm, waardoor hij heel weinig ruimte inneemt en perfect onder de meeste displays past. Daarnaast heeft Mac Studio een innovatief koelsysteem dat ongelooflijke prestaties mogelijk maakt. In dit unieke systeem van tweezijdige ventilatoren, luchtstroomkanalen op een uitgekiende plek en meer dan 4000 gaatjes in de achterkant en de onderkant van de behuizing wordt de lucht langs de interne componenten gevoerd, zodat de krachtige chips koel blijven. En dankzij de efficiëntie van Apple silicon is Mac Studio zelfs tijdens de zwaarste taken muisstil.

Revolutionaire prestaties met M1 Max en M1 Ultra

Mac Studio draait op M1 Max of M1 Ultra en heeft ongelooflijk snelle CPU’s en GPU’s, meer centraal geheugen dan welke andere Mac ook en nieuwe mogelijkheden die buiten bereik van elke andere desktopcomputer liggen. Met M1 Max kunnen gebruikers hun creatieve workflows naar een hoger plan tillen. En voor wie nog meer rekenkracht nodig heeft, is er M1 Ultra: de volgende enorme sprong voorwaarts voor Apple silicon, die Mac Studio adembenemend snel maakt. M1 Ultra bouwt voort op M1 Max en beschikt over een gloednieuwe UltraFusion-architectuur die twee M1 Max-chips met elkaar verbindt. Zo ontstaat er een System-on-a-Chip (SoC) dat ongekende snelheid en mogelijkheden biedt met 114 miljard transistors, het hoogste aantal ooit in een chip van een personal computer.

Mac Studio met M1 Max biedt:

• Tot 2,5x snellere CPU dan de snelste 27-inch iMac met 10-core processor.
  • Tot 50 procent snellere CPU dan Mac Pro met 16-core Xeon-processor.
  • Tot 3,4x snellere grafische prestaties dan de 27-inch iMac, en ruim 3x sneller dan Mac Pro met zijn populairste videokaart.
  • Tot 7,5x sneller dan de 27-inch iMac en tot 3,7x sneller dan een 16-core Mac Pro bij het transcoderen van video.

Mac Studio met M1 Ultra biedt:

• Tot 3,8x snellere CPU dan de snelste 27-inch iMac met 10-core processor.
  • Tot 90 procent snellere CPU dan Mac Pro met 16-core Xeon-processor.
  • Tot 60 procent snellere CPU dan 28-core Mac Pro.
  • Tot 4,5x snellere grafische prestaties dan de 27-inch iMac en tot 80 procent sneller dan de snelste Mac-videokaart die op dit moment verkrijgbaar is.
  • Tot 12x sneller dan de 27-inch iMac en tot 5,6x sneller dan een 28-core Mac Pro bij het transcoderen van video.

Afbeelding van Mac Studio en Studio Display.

Met M1 Max of M1 Ultra heeft Mac Studio ongelooflijk snelle CPU’s en GPU’s, en meer centraal geheugen dan welke andere Mac ook.

Met zijn superkrachtige media-engine kan Mac Studio met M1 Ultra 18 streams 8K ProRes 422-video afspelen, iets waartoe geen enkele andere computer in staat is. Mac Studio verlegt ook radicaal de grenzen van grafisch geheugen voor desktops, met 64 GB centraal geheugen op systemen met M1 Max en tot 128 GB centraal geheugen op systemen met M1 Ultra.

Aangezien de krachtigste videokaart van een werkstation tegenwoordig over slechts 48 GB aan videogeheugen beschikt, betekent dit enorme geheugen een revolutionaire verbetering voor professionele workloads. En de SSD in Mac Studio werkt met een snelheid van tot wel 7,4 GB/s en heeft een capaciteit van tot 8 TB, zodat gebruikers gigantische projecten met een ongelooflijke snelheid kunnen verwerken.

Aansluitingen binnen handbereik

Dankzij het compacte ontwerp van Mac Studio heb je allerlei belangrijke aansluitmogelijkheden binnen handbereik. Aan de achterkant heeft Mac Studio vier Thunderbolt 4-poorten om displays en krachtige devices op aan te sluiten, een 10 Gb Ethernet-poort, twee USB-A-poorten, een HDMI-poort en een audiojack voor koptelefoons met een hoge impedantie of extern versterkte speakers. Ook Wi-Fi 6 en Bluetooth 5.0 zijn ingebouwd.

Daarnaast heeft Mac Studio poorten aan de voorkant, zodat gebruikers dagelijkse devices zoals externe opslagapparaten makkelijk kunnen aansluiten en weer afkoppelen. Er zijn twee USB-C-poorten, met ondersteuning voor USB 3 met 10 Gb/s bij M1 Max en Thunderbolt 4 met 40 Gb/s bij M1 Ultra. Aan de voorkant zit ook een sleuf voor een SD-kaart, zodat foto’s en video makkelijk kunnen worden geïmporteerd. Ook biedt Mac Studio uitgebreide ondersteuning voor displays: tot vier Pro Display XDR-schermen plus een 4K TV – bijna 90 miljoen pixels.

Aansluitingspoorten aan de achterkant van Mac Studio.

Mac Studio biedt geweldige aansluitingsmogelijkheden binnen handbereik, met een breed scala aan poorten aan de achterkant en twee USB-C-poorten en een sleuf voor een SD-kaart aan de voorkant.

Twee USB-C-poorten en een sleuf voor een SD-kaart aan de voorkant van Mac Studio.

Studio Display

Het gloednieuwe Studio Display past perfect bij Mac Studio en is ook prima geschikt is voor elke andere Mac. Het is een ongeëvenaard display met een schitterend 27-inch 5K Retina-scherm en fantastische camera en audio – het soort geïntegreerde ervaring waar Mac-gebruikers dol op zijn.

Slank aluminium ontwerp

Studio Display heeft een prachtig all-screendesign met smalle randen en een stijlvolle, slanke, volledig aluminium behuizing vol geavanceerde features. Met de ingebouwde standaard kan de gebruiker het display tot 30 graden kantelen. Daarnaast heeft Studio Display een uitvoering met een kantelbare en in hoogte verstelbare standaard. Deze is bovendien voorzien van een contragewichtarm, zodat je het gewicht van het display niet voelt als je het verstelt. Het display is daarmee geschikt voor allerlei soorten werkplekken. Verder is er ook een uitvoering met VESA-montageadapter verkrijgbaar, waarmee het display in horizontale of verticale stand kan worden geplaatst voor nog meer flexibiliteit.

Studio Display is verkrijgbaar in een uitvoering met een kantelbare en in hoogte verstelbare standaard. Deze is voorzien van een contragewichtarm, zodat je het gewicht van het display niet voelt.

Schitterend 27-inch 5K Retina-display

Studio Display heeft een 27-inch 5K Retina-scherm met meer dan 14,7 miljoen pixels, een helderheid van 600 nits, een brede kleurweergave (P3) en ondersteuning voor meer dan een miljard kleuren, zodat beelden in spectaculair detail tot leven komen. Door de True Tone-technologie wordt de kleurtemperatuur automatisch op de omgeving afgestemd, zodat er een natuurlijker beeld ontstaat. Dankzij de toonaangevende antireflectie­coating is er ongelooflijk weinig spiegeling, zodat het prettiger kijken en makkelijker lezen is. En voor werkplekken met veel licht, bijvoorbeeld als er zonlicht naar binnen komt, heeft Studio Display een uitvoering met innovatief glas met nanotextuur. Dit glas werd voor het eerst gebruikt in Pro Display XDR en verstrooit het licht voor minimale reflectie en tegelijkertijd optimale beeldkwaliteit.

Het 27-inch 5K Retina-scherm van Studio Display.

Het schitterende 27-inch 5K Retina-scherm biedt ondersteuning voor meer dan een miljard kleuren, zodat beelden in spectaculair detail tot leven komen.

Fantastische camera en audio

In Studio Display zit een A13 Bionic-chip, die in combinatie met het geavanceerde camera- en audiosysteem voor een verbluffende gebruikerservaring zorgt. Studio Display heeft een 12‑MP ultragroothoekcamera met Middelpunt, een feature die ervoor zorgt dat gebruikers automatisch midden in het frame blijven als ze rondlopen. Dit maakt het display ideaal voor videogesprekken en -vergaderingen. Met zijn 12-MP ultragroothoekcamera en Middelpunt op de Mac is Studio Display perfect geschikt voor videovergaderingen.

Studio Display heeft bovendien drie microfoons van studiokwaliteit die erg weinig ruis doorlaten, waardoor gesprekken en spraakopnamen glashelder klinken. Het heeft ook een hifi-systeem met zes speakers, het beste ooit in een Mac, wat een ongelooflijke luisterervaring oplevert. Vier force‑cancelling woofers zorgen voor minimale vervorming en produceren een krachtig, helder basgeluid, en twee tweeters van topkwaliteit zorgen voor een getrouw middenregister en sprankelende hoge tonen. Verder ondersteunen de speakers ruimtelijke audio voor muziek en video door middel van Dolby Atmos, zodat gebruikers echt het gevoel krijgen dat ze in de bioscoop zitten. Alles bij elkaar heeft Studio Display de beste combinatie van camera en audio ooit in een desktopdisplay.

Het hifi-systeem met zes speakers in Studio Display ondersteunt ruimtelijke audio, zodat gebruikers echt het gevoel krijgen dat ze in de bioscoop zitten.

Naadloze aansluiting

Studio Display heeft drie USB-C-poorten met snelheden van tot 10 Gb/s, zodat snelle randapparatuur, opslagapparaten en netwerkvoorzieningen direct op het display kunnen worden aangesloten. Dankzij een Thunderbolt-poort kunnen gebruikers Studio Display en alle aangesloten randapparatuur met één kabel op hun Mac aansluiten. Dezelfde kabel levert ook een vermogen van 96 W aan een Mac-notebook, zodat Studio Display zelfs een 14-inch MacBook Pro snel kan opladen. En op een MacBook Pro kunnen tot drie Studio Displays worden aangesloten, met als resultaat een krachtige montagekamer of animatiestudio.

Een fotobewerkingsworkflow op Studio Display en MacBook Pro.

Studio Display is perfect te combineren met MacBook Pro, MacBook Air, Mac mini en andere Macs.

Een workflow voor grafisch ontwerp op Studio Display en MacBook Pro.

Een animatieworkflow op Studio Display en MacBook Pro.

Als aanvulling op het ontwerp van Studio Display zijn er nieuwe zilverkleurig-zwarte uitvoeringen van Magic Keyboard met Touch ID, Magic Trackpad en Magic Mouse (apart verkrijgbaar).

Magic Keyboard, Magic Trackpad en Magic Mouse in het nieuwe zilverkleurig-zwart.

Als aanvulling op het ontwerp van Studio Display zijn er nieuwe zilverkleurig-zwarte uitvoeringen van Magic Keyboard met Touch ID, Magic Trackpad en Magic Mouse.

Je eigen superstudio

Mac Studio en Studio Display geven professionals in de creatieve sector de flexibiliteit om de studio van hun dromen te bouwen en hun creativiteit naar een hoger plan te brengen.

• Musici en producers kunnen aan de meest complexe composities werken met honderden tracks, plug-ins en virtuele instrumenten, allemaal afgespeeld in realtime.
  • 3D-kunstenaars kunnen met extremere geometrie werken, gigantische omgevingen bewerken die voorheen te groot waren om te renderen, en in veel kortere tijd complexe deeltjessimulaties uitvoeren.
  • App-ontwikkelaars kunnen ongelooflijk snel nieuwe versies van code bouwen en meer geautomatiseerde integratie en tests draaien dan ooit tevoren.
  • Fotografen kunnen duizenden foto’s snel en nauwkeurig bekijken, enorm grote afbeeldingen met honderden lagen samenstellen en hun eindresultaten in een handomdraai exporteren voor publicatie.
  • Filmmakers kunnen projecten van meerdere camera’s en meer streams 8K-video dan ooit bewerken, meer kleurcorrecties aanbrengen met behoud van vloeiendheid van de beelden, en sneller dan ooit video coderen voor het uiteindelijke aanleverproces.

Een creatieve professional werkt met Mac Studio en Studio Display in een kantooromgeving.

Mac Studio en Studio Display geven professionals in de creatieve sector de kans om de studio van hun dromen te bouwen.

macOS Monterey

Mac Studio draait op macOS Monterey, de nieuwste versie van het meest geavanceerde desktopbesturingssysteem ter wereld. In combinatie met M1 Max of de nieuwe M1 Ultra levert macOS Monterey ongekende prestaties en beveiliging, waardoor gebruikers uitermate productief kunnen werken. FaceTime heeft features voor audio en video waarmee gesprekken natuurlijker aanvoelen, en met SharePlay kunnen Mac-gebruikers via FaceTime samen met anderen naar content kijken of luisteren. Livetekst en ‘Visueel opzoeken’ zijn twee nieuwe machine-learningfeatures waarmee je snel handige informatie opvraagt. Met de tabgroepen in Safari behoud je het overzicht, en de automatiseringsfeatures van Opdrachten zijn nu ook op de Mac beschikbaar. Dankzij nieuwe Continuïteit-voorzieningen, zoals AirPlay naar Mac, werken Apple devices nog beter samen. En als volgende week macOS Monterey 12.3 en iPadOS 15.4 uitkomen, wordt het met Universal Control gemakkelijk voor gebruikers om ongelooflijk productief tegelijkertijd op Mac en iPad te werken.

Mac Studio met een reeks geopende vensters.

Mac Studio is voorzien van macOS Monterey, met features waarmee Mac-gebruikers meer gedaan krijgen en op nieuwe manieren contact kunnen houden met familie en vrienden.

Mac Studio, Studio Display en het milieu

Mac Studio en Studio Display zijn zo ontworpen dat ze een minimale impact op het milieu hebben. Mac Studio levert ongelooflijke prestaties en gebruikt toch veel minder energie dan concurrerende producten. Per jaar verbruikt Mac Studio bijvoorbeeld tot wel 1000 kilowattuur minder energie dan een hoogwaardige desktop-pc.6 De zeldzame aardmetalen in alle magneten van zowel Mac Studio als Studio Display zijn voor 100 procent gerecycled. Voor het soldeer op het moederbord wordt gerecycled tin gebruikt, en diverse onderdelen bevatten gerecycled aluminium en plastic. Beide producten voldoen ook aan de hoge eisen van Apple op het gebied van energiezuinigheid en zijn zo geproduceerd dat het gebruik van verschillende schadelijke stoffen is vermeden. De houtvezels in de verpakking zijn gerecycled of zijn afkomstig van duurzaam beheerde bossen.

De bedrijfsvoering van Apple zelf is al CO₂‑neutraal. Het plan is nu om de uitstoot in 2030 over de gehele linie op nul te laten uitkomen, dus vanaf de productie door onze toeleveranciers tot aan het moment dat onze producten aan het einde van hun levenscyclus komen. Dat betekent dat elk verkocht Apple product tegen die tijd 100 procent CO₂-neutraal is, inclusief de productie van de losse onderdelen, de assemblage, het vervoer, het gebruik, het opladen, de recycling en de terugwinning van herbruikbare grondstoffen.

Vraag je offerte aan   >